Hans Rosling till minne

Publicerad: 09 februari 2017

Hans Rosling, professor i internationell hälsa vid Karolinska institutet, har gått bort. Han var en väl sedd gäst hos SLU, såväl som föreläsare som inom forskningssamarbete och undervisning.

"Hans Rosling har gått ur tiden alltför tidigt, och med honom har vi förlorat inte bara en lysande pedagog utan även en förkämpe för relationen mellan hälsa och lantbruk för fattiga länders utveckling. Hans Rosling, professor i Internationell hälsa vid Karolinska institutet, var en väl sedd gäst hos SLU såväl som föreläsare, då han fyllde vår aula med studenter och anställda, som inom forskningssamarbete och deltagande i vår undervisning.

Hans patos för forskning och evidensbaserad pedagogik inkluderade såväl nödvändigheten av effektivisering av lantbruket, som potentialen i kvinnors ökade delaktighet i utvecklingen för livsmedelsförsörjning och nutrition.

Detta var självklara delar i det som han blev mest känd för: att förklara den tålmodighet som behövs för att förstå utveckling ur svält och fattigdom. Han gjorde denna långsamt pågående positiva process medial i ett medielandskap som har allt svårare att hantera annat än ”breaking news” inom vår egen urbana kultursfär.

Hans finns kvar i våra hjärtan och ger styrka i det ansvar vi alla har att fortsätta ge förutsättningar för FN:s nya uthållighetsmål om att nu inte bara minska, utan också utrota fattigdom och hunger", skriver professor Anders Malmer, föreståndare för SLU Global.

"Många på SLU har inspirerats av Hans Rosling. Hans djupa humanism, framtidstro och fantastiska pedagogiska förmåga parad med hans fördomsfria förtroende för fakta har gång på gång väckt vår beundran. Vi kommer inte att glömma hans analyser eller honom som person", skriver SLU:s rektor Peter Högberg.