Lucka i lagen äventyrar svensk tallskog

Publicerad: 29 mars 2017

Sverige saknar lagstiftning som gör det möjligt för samhället att ingripa om svampangrepp hotar att skada skogar på regional eller nationell nivå. Professor Jan Stenlid från institutionen för skoglig mykologi berättar för Skogssällskapet att han vill se en samhällsfunktion som kan bromsa skadeutveckling i tidigt skede.

Frågan aktualiseras av svamputbrottet på tall i Odensala nära Arlanda. Där har en markägare nyligen, på rekommendation av forskare och Skogsstyrelsen, avverkat, flisat och bränt cirka femton hektar tallungskog för att förhindra att sporer från svampen Diploida pinea sprider sig till andra tallskogar. Markägaren har själv fått stå för saneringskostnaderna.

‒ Vi behöver en lagstiftning som kan användas om en svamp hotar att skada skogen regionalt eller nationellt – en lag som gör det möjligt för samhället att bromsa utvecklingen i tidigt skede, säger Jan Stenlid.

Läs hela artikeln hos Skogssällskapet.

Fakta:

Diplodia pinea orsakar en svampsjukdom som drabbar tallar över hela världen. I Sverige har sjukdomen funnits åtminstone sedan 2013, då den upptäcktes för första gången i närheten av Fjällnora, fyra mil norr om Arlanda av forskare på institutionen. Det första större utbrottet i Sverige upptäcktes i september 2016 på ca 15 hektar planterad tall i Odensala, norr om Arlanda. Läs mer på wikipedia om Diplodia pinea.

En leende man i ett lab, foto.Professor Jan Stenlid

Institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi
jan.stenlid@slu.se, 018-671807