Vilka egenskaper ska grisar och kor ha för att passa i ekologisk produktion?

Publicerad: 15 mars 2017

Ekologisk gris- och mjölkproduktion använder samma typ av djur som i konventionell produktion, det vill säga djur som är framavlade för hög avkastning i konventionell produktionsmiljö. För att ett framtida avelsarbete ska ge hållbara och friska djur behöver avelsarbetet anpassas till inhysningssystem och produktionsförutsättningar.

Ekologisk produktion erbjuder djuren bland annat utomhusvistelse och bete under sommaren. Projektets långsiktiga mål var att utveckla hållbara och realistiska avelsstrategier för djurmaterial i ekologisk mjölk- och grisproduktion. I projektet "Breeding strategies for organic animal husbandry" utgick forskarna från att producenterna vet hur djuren fungerar och vad som är viktiga egenskaper för djuren som hålls i besättningarna.

Forskarna undersökte producenternas värderingar och syn på djuregenskaper genom två avancerade webenkäter, en för mjölk- och en för grisproducenter. Producenterna fick rangordna 15 givna egenskaper i förhållande till varandra och väga egenskaperna mot varandra baserat på beräknad genetisk förändring i de olika egenskaperna (baserat på avelsindex). I den sista delen av enkäten fick producenterna ange hur de associerade egenskaperna med produktivitet, djurvälfärd och miljöpåverkan. Enkäterna besvarades av 468 svenska mjölkproducenter (112 ekologiska och 346 konventionella) och 110 svenska grisproducenter (16 ekologiska och 94 konventionella). Resultaten från enkäterna följdes upp med djupintervjuer i tre fokusgrupper med totalt 15 producenter.

Resultaten visar att både ekologiska och konventionella mjölkproducenter rankade kornas hållbarhet högst. Ekologiska producenter visade sig ha ett större fokus på hälsoegenskaper och mindre fokus på mjölkproduktion jämfört med konventionella producenter. Bland grisproducenterna satte de konventionella producenterna egenskaper som kullstorlek och risken för att utveckla bogsår högt medan ekologiska producenter satte parasitresistens och förmåga att konsumera grovfoder relativt högt. Över lag ville ekologiska producenter se en större genetisk förbättring i hälsoegenskaper, medan konventionella prioriterade produktionsegenskaper. Eftersom det finns en stor variation i grisproducenters syn på avelsegenskaper är det viktigt att man diskuterar producenternas preferenser i utvecklingen av avelsstrategier.

Projektet har fått en fortsättning där enkäten är utskickad till alla Norges mjölkbönder, i ett sammarbetsprojekt mellan NORSØK, NIBIO, SLU och Arhus Universitet, I form av ett examensarbete (med studenten Torgunn Aslaug Skjerve).

Eva Salomon

Mer läsning:

Ahlman, T., Ljung, M., Rydhmer, L., Röcklinsberg, H., Strandberg, E. and Wallenbeck, A. 2014. Differences in preferences for breeding traits between organic and conventional dairy producers in Sweden. Livestock Science 162, 5-14.

Röcklinsberg, H., Gamborg, C., Gjerris, M., Rydhmer, L., Tjärnström, E. and Wallenbeck, A. 2016. Understanding Swedish dairy farmers’ view on breeding goals - ethical aspects of longevity. In: Olsson, A., Araujo, A.M. and Vieira, M.F.(eds). Food Futures – Ethics, Science and Culture. Wageningen: Wageningen Academic Publishers.

Wallenbeck, A., Rydhmer, L. Röcklinsberg, H., Ljung, M., Strandberg, E. and Ahlman, T. 2016. Preferences for pig breeding goals among organic and conventional farmers in Sweden. Organic Agriculture. DOI 10.1007/s13165-015-0125-3.

Wallenbeck, A. 2015. Avel för ekologisk husdjursproduktion. Jordbruksverkets och EPOKs forsknings och utvecklingskonferens för ekologisk produktion. 2015-03-05

Fakta:

Formas program 2011-2013

Breeding strategies for organic animal husbandry

Grant (SEK): 2 605 000

Anna Wallenbeck

Anna.Wallenbeck@slu.se

Swedish University of Agricultural Sciences, Department of Animal Breeding and Genetics