Enkät om hundars tandhälsa har gått ut

Publicerad: 04 april 2017

Institutionen för kliniska vetenskaper vid SLU har idag gått ut med en digital enkät om hundarnas tandhälsa till drygt 200 000 hundägare, veterinärer och djursjukskötare i Sverige.

Adresserna kommer från Svenska kennelklubben och Jordbruksverkets register och studien finansieras av Stiftelsen Djursjukhus i
Stor-Stockholm.

- Jag hoppas att det är många hundägare, veterinärer och djursjukskötare som vill bidra till mitt doktorandprojekt genom att svara på frågorna om åsikter och rutiner kring hundens tandvård, säger leg. veterinär Karolina Enlund, som är forskarstuderande vid institutionen för kliniska vetenskaper.

Sista svarsdagen är 30 april.

Varför har jag inte fått enkäten?

Av statistiska skäl har vi valt att skicka ut enkäten till de drygt 200 000 hundägare, veterinärer och djursjukskötare som finns registrerade i Svenska kennelklubben och hos Jordbruksverket, för att få ett så representativt urval av svaranden som möjligt. Om din e-post adress finns registrerad där, men du ändå inte fått enkäten rekommenderar vi att du kontrollerar din skräppost, där den kan ha hamnat av misstag.

Hur gör jag om jag har flera hundar?

Vi har valt att be om ett svar per person istället för ett svar per hund, på grund av att syftet med undersökningen fokuserar på hundägares, veterinärers och djursjukskötares åsikter och rutiner snarare än den enskilda hunden.

Enkäten funkar inte, hur gör jag?

Om länken inte alls är klickbar kan det fungera att klippa ut länken och klistra in den i webbläsarens adressfält direkt istället. Om du inte kommer vidare inne i enkäten kan det bero på att frågan är obligatorisk och att du måste välja svarsalternativ för att komma vidare. Det kan också bero på ett tillfälligt fel, försök då igen lite senare, dina redan lämnade svar sparas under tiden.

Karolina Enlund
Doktorand vid institutionen för kliniska vetenskaper (KV)

Telefon: +4618671345
E-post: karolina.enlund@slu.se