SLU-forskare i P4 Skaraborg

Publicerad: 06 april 2017

Det blev mycket mat i P4 Skaraborgs eftermiddagsprogram som sändes från SLU i Skara. Mattrender, djurhälsa och transporter fanns på dagordningen.

Programmet, med tema Baconresan: Från stian till stekpannan, involverade forskare från HMH i Skara.

Professorerna Anders Karlsson och Lotta Berg pratade om kvalitet och konsumenter samt djurvälförd och lagstiftning kring slakt av djur.

-Det är trevligt att vi blir uppmärksammade i radio och jag hoppas att lyssnarna fått en bild av vad vi gör som forskare, säger Anders Karlsson, som också påpekar att det fanns gott om utrymme att prata till punkt.

Medverkade gjorde också Jan Hultgren, veterinär och universitetslektor, temat var mobila slakterier. Jens Jung, universitetsadjunkt berättade om förhållandet mellan tama och vilda djur och gav exempel på hur det ser ut i andra delar av världen, som Brasilien och Afrika.

Här är länken till hela eftermiddagsprogrammet, 15.04 -17.35. Ca 4.40 in i programmet presenteras HMH. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/874291?programid=399

Anders Karlsson och Jan Hultgren börjar prata ca 18.00 in i programmet.

Vanja Sandgren, huvudredaktör för personaltidningen Resurs
vanja.sandgren@slu.se0511-671 55, 0702-64 11 55