SLU i världstopp i markvetenskap

Publicerad: 19 april 2017

Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) är bland tio i topp av drygt 26.000 lärosäten över hela världen i fyra ämnen, bland dem markvetenskap. Rankningen är gjord av Center for World University Rankings (CWUR), en av de största akademiska rankarna av universitet i världen.

I markvetenskap rankas SLU på femte plats med 95,19 poäng av 100 möjliga. Även i skogevetenskap, veterinärmedicin och biodiversitet raknas SLU högt.

– De olika rankinglistorna uppvisar en del skillnader beroende på vilka kriterier som används, men på det hela taget visar de att SLU är ett riktigt bra universitet, speciellt sett utifrån att vi är litet universitet. Inom vissa forskningsområden är vi i den absoluta världstoppen, och det är jag mycket stolt och glad över. Men äran ska i första hand gå till våra kreativa forskare, engagerade lärare och stöttande teknisk-administrativ personal, säger SLU:s rektor Peter Högberg.

Sammantaget rankas SLU på plats 116 globalt bland lärosätena med flest tio i topp- placeringar.

CWUR:s rankning bygger på antalet publiceringar i vetenskapliga tidskrifter.