Biologiska mångfaldens dag 22 maj

Publicerad: 22 maj 2017

Hur det står till med den biologiska mångfalden är en av vår tids viktigaste frågor. Förenta nationerna har därför proklamerat 22 maj till internationella dagen för biologisk mångfald. Med anledning av detta visar vi upp bilder från vår forskning.

Ungefär tio procent av våra djur, växter och svampar är så hotade att de löper risk att dö ut. Deras livsmiljöer har påverkats av miljöförstörelse och av att jordbruket, skogsbruket och fisket har rationaliserats. Genom att skaffa ny kunskap om arter och deras livsmiljöer kan vi arbeta för att hejda utarmningen av den biologiska mångfalden.

Hur kan biologisk mångfald se ut?

Foto: Johan MånssonBiologisk mångfald kan vara så fantastiskt mycket. Forskningen om biologisk mångfald berör många olika vetenskapsgrenar, arter, biotoper, ekosystem... De forskare som arbetar med att ta fram kunskap om den biologiska mångfalden tar ofta bilder av sin verksamhet. Det vill vi visa upp! På vår Foto: Håkan Tunónwebb kan man med start den 22 maj, se foton från forskning om biologisk mångfald, och rösta på sin favoritbild.

Bilderna kommer från forskning om biologisk mångfald vid Institutionen för ekologi och Institutionen för akvatiska resurser vid Sveriges lantbruksuniversitet, och från Centrum för biologisk mångfald.

Här kan du se bilderna och rösta:

www.slu.se/bmibilder