Marin övergödning i FN och Almedalen

Publicerad: 29 maj 2017

Övergödning av våra vattenresurser sker nästan över hela världen. Effekterna är bland annat algblomningar, syrgasfria sjö- och havsbottnar, samt i värsta fall att fiskar och andra akvatiska organismer dör. Mycket har gjorts för att minska belastningen av näringsämnen på våra vatten, speciellt till inlandsvatten i den mer utvecklade delen av av världen, men mycket återstår ännu för att vända trenden mot färre och mindre eutrofierade havsområden.

Problemet med marin eutrofiering belyses i en rapport från Havsmiljöinstitutet där orsaker till mänskligt orsakad övergödning av våra inlandsvatten och havsområden på global nivå tas upp och möjliga åtgärder för att minska problemen diskuteras. Speciellt tonvikt ligger på våra havsområden och hur vi som en del av samhället kan påverka utvecklingen.

Rapporten är gjord på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten. Den är avsedd att vara tankeväckande och stimulera till diskussioner kring marin eutrofiering vid FN:s havskonferens i New York 5-9 juni 2017, där Sverige och Fiji är värdar. Rapporten kommer även att utgöra ett underlag vid ett seminarium under Almedalsveckan.

Mer information om övergödningsaktiviterna och olika motåtgärder under FN-konferensen och Almedalsveckan finns på Havsmiljöinstitutets nyhetssida

Fakta:

Havsmiljöinstitutet är ett samarbete mellan Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Linnéuniversitetet och Sveriges lantbruksuniversitet.