SLU-student uppmärksammad vid högtidlig ceremoni i Stockholm

Publicerad: 18 maj 2017

Mastersstudenten Hernán Dario Capador Barreto har mottagit The Global Swede Award från handelsministern Ann Linde. Den här utmärkelsen är en del av en långsiktig vision för att bygga och stärka relationer med internationella studenter i Sverige.

Onsdagen 10:e maj arrangerade Utrikesdepartementet och Svenska Institutet en ceremoni i Arvfurstens palats för att uppmärksamma framstående internationella studenter.

Ett pris för att gynna internationellt och mångkulturellt samarbete

Priset som delades ut, The Global Swede Award, är en del av en långsiktig vision för att bygga och stärka relationer med internationella studenter i Sverige. Målet är att skapa ett nätverk för att främja svensk handel och gynna internationellt och mångkulturellt samarbete. Alumni-nätverket Global Swede är en del av ett större nätverk administrerat av Svenska Institutet som för närvarande består av cirka 13 000 personer från 140 länder.

Prisutdelning på utrikesdepartmentet

Alla svenska lärosäten hade möjlighet att nominera en student, och från SLU blev mastersstudenten i växtbiologi Hernán Dario Capador Barreto utvald att motta utmärkelsen Global Swede 2017. Hernán mottog priset på utrikesdepartementet av EU- och handelsminister Ann Linde, i närvaro av representanter för en lång rad svenska lärosäten och de berörda ländernas ambassadörer och Svenska Institutets generaldirektör Annika Rembe.

Utmärkelsen är ett sätt för Sverige att visa hur mycket vi värdesätter våra duktiga internationella studenter, och menat att uppmuntra studenterna att verka som ambassadörer för sitt lands relationer med Sverige.

Nominationstexten för Hernán löd:

Hernán Dario Capador Barreto is a MSc student in Plant Biology at SLU with exceptional social skills and study results. Hernán is working hard for fellow students and for SLU, and has also served as project manager on a European breeding course with students from all over the world. He has outstanding academic results, and his innovative master thesis have already yielded results important for the Swedish forest industry. Hernán is curious and ambitious with high capacity and is always close to a smile – a good example to other students and the best possible ambassador for plant biology, SLU and Sweden.

Åke Olson

ake.olson@slu.se