Terranimo beräknar risken för markpackning orsakad av jordbruksmaskiner

Publicerad: 30 maj 2017

Nu har en ny modell för att uppskatta risken för markpackning orsakad av jordbruksmaskiner kommit ut. På en ny webbplats kan du få hjälp av en simuleringsmodell att beräkna risken för markpackning utifrån maskinegenskaper och markförhållanden.

Modellen är ett hjälpmedel som kan användas för att planera olika arbetsmoment och anpassa användandet av jordbruksmaskiner för att undvika skador på markstrukturen. Terranimo riktar sig framförallt till lantbrukare, ägare av maskinstationer och rådgivare, men även tillsynsmyndigheter och lärare på t ex lantbruksskolor. Modellen är gratis att använda.

– Terranimo hjälper till att räkna ut risken för markpackning för en planerad körning eller ett arbetsmoment i fält. I programmet kan maskiner, olika hjulkonfigurationer och även olika däck jämföras. Det kan vara bra för långsiktig planering, vid inköp av nya maskiner eller nya däck, eller kanske vid val av maskinstation, säger Thomas Keller.

Modellen har utvecklats av forskare på Aarhus Universitet i Danmark, på School of Agricultural, Forest and Food Sciences (HAFL) i Schweiz samt på SLU i Uppsala. Den svenska delen av projektet har finansierats av Formas.

Terranimo finns i två versioner: en light-variant för en enkel och snabb bedömning av risken för markpackning och en expert-version där endetaljerad analys av risken för markpackning vid specifika förutsättningar kan fås.