Möt SLU på Borgeby fältdagar 2017

Publicerad: 01 juni 2017

Den 28–29 juni är det åter dags att träffas på Borgeby fältdagar. Sveriges lantbruksuniversitet är på plats med flera montrar. Vi visar intressanta forskningsresultat som du har nytta av i din praktiska vardag. Välkommen till oss.

Två viktiga tjänster

I montern i Stortältet visar vi framför allt två tjänster. Den ena tjänsten handlar om att när jordarten ändras på en åker bör du anpassa till exempel mängden utsäde till de skiftande förhållandena. I webbtjänsten markdata.se får du tillgång till åkermarkskartan som ger dig den nödvändiga informationen om jordarten. Där kan du se vilka förhållanden som råder på dina åkrar och göra de beräkningar som sedan överförs till traktorns GPS. I vår monter kan vi se vilka förhållanden som råder på just dina åkrar.

Den andra tjänsten är en modell för att beräkna markpackningen. Ju tyngre maskinerna är desto viktigare är det att ha koll på riskerna.

Kom till vår monter i Stortältet så visar vi hur de två tjänsterna fungerar.

Ekologisk produktion

SLU har en omfattande forskning om ekologisk produktion. I vår monter i Ekotältet presenterar vi många mycket intressanta rön. Kom och prata med oss om till exempel användning av rötrester och andra organiska gödselmedel i raps och stråsäd. Eller att använda olika sortblandningar i stråsäd för att minska angrepp av bladlöss. Och hur en rik svampflora i ekologisk stråsäd kan motverka angrepp av skadesvampar.

Vi bjuder på bröd bakat på mjöl av kultursorter, till exempel Ölandsvete.

Här finns vi

SLU finns i fler montrar på Borgeby. I Ekotältet finns SLU i monter E 88 och i Hortotunneln i monter N 4 och N 5 förutom i monter S 30 i Stortältet.

Givetvis kommer studenter att finnas på plats för att informera om SLU:s utbildningar.

Fakta:

Vi är många från SLU som står till din tjänst dessa hektiska dagar. Här är några personer som du kan kontakta för möten på Borgeby.

Om Markdata.se
Mats Söderström, 0511-672 44, mats.soderstrom@slu.se

Bo Stenberg, 0511-672 76, bo.stenberg@slu.se

Om markpackning