Rapport: Naturbetesmarkernas framtid i Sverige

Publicerad: 29 juni 2017

I mars anordnades ett symposium om naturbetesmarkernas framtid. Nu finns rapporten att ladda ner från webben.

Denna rapport sammanfattar symposiet och workshopen Naturbetesmarkernas framtid i Sverige, som hölls i Jönköping 8-9 mars 2017. Syftet med rapporten är att sammanställa första dagens presentationer men framförallt de tankar, idéer och förslag som framkom gällande potentiella åtgärder för att säkerställa ett framtida hållbart brukande av naturbetesmarker i Sverige.

Första dagen bestod av ett symposium där presentationer och efterföljande diskussioner utgick från tre huvudfrågor:
- Vilka motiv finns det för ett fortsatt brukande?
- Vad finns det för attityder till dessa motiv och till jordbruksersättningar hos olika aktörer?
- Vilka åtgärder behövs för att lösa ett framtida hållbart brukande av naturbetesmarker?

Andra dagen fortsatte arbetet i parallella workshopsessioner indelade i tre teman:
1. Utformning av framtida ersättningssystem
2. Framtida och alternativa skötselmetoder
3. Information och kommunikation

Symposiet arrangerades av Emelie Waldén och Simon Jakobsson från Stockholms universitet i samarbete med Göteborgs universitet.

This report has also been translated into English (DOI: 10.6084/m9.figshare.5097319)