Best Paper Awards till Lotten Westberg

Publicerad: 30 augusti 2017
Lotten Westberg. Foto.

Artikeln "The role of learning in transdisciplinary research: moving from a normative concept to an analytical tool through a practice-based approach” har fått utmärkelsen "Outstanding article in the 2016 Sustainability Science Best Paper Awards”.

Lotten Westberg, forskare vid institutionen för stad och land, enheten för miljökommunikation, har författat den prisbelönta artikeln tillsammans med Merritt Polk, Göteborgs universitet. Den är publicerad i tidskriften Sustainability Science Vol.11 Issue-3 (impact factor 3,43, Springer förlag).

– Gemensamt lärande är en förutsättning för att åstadkomma hållbar utveckling och det har varit ett centralt begrepp inom samhällsvetenskaplig hållbarhetsforskning under de senaste decennierna. Men det har funnits stora oklarheter kring hur man kan studera lärande vilket gjort att forskningen länge trampat runt i samma fåra utan att bidra till något nytt eller visa på något annat än det vi redan känner till. I den här artikeln presenterar vi ett helt nytt sätt att teoretiskt förstå lärande. Vi visar hur det kan användas för att analysera lärandeprocesser och hur vår ansats kan skapa förutsättningar som främjar samhällsförändringar för hållbar utveckling, säger Lotten.

Fakta:

The Sustainability Science Best Paper Awards delas ut varje år till en artikel som genom hög vetenskaplig kvalitet bidrar till att förbättra förståelsen för hållbarhetsforskning. Urvalet gjordes den här gången bland 62 nominerade artiklar och baserades på vetenskapliga granskares betygssättning, antal nedladdningar och citeringar samt nomineringar bland redaktionsmedlemmarna.

Priset består av en prisplakett och ett certifikat samt en bokcheck på 200 EUR hos Springer förlag. I samband med tidskriften Sustainable Science septembernummer ges fri tillgång till artikeln under två månader.