Kräftexperter möts på Östersjön

Publicerad: 17 augusti 2017

Den första europeiska kräftkonferensen på sexton år gungar just nu fram på Östersjön mellan Helsingfors och Stockholm. I fokus står bland annat hotet från främmande invasiva kräftarter.

Ett drygt femtiotal kräftfiskare, kräftforskare och kräftförvaltare från 14 europeiska länder deltar i konferensen, som pågår den 16-18 augusti ombord på en finlandsfärja som åker tur och retur mellan Helsingfors och Stockholm. Båten anlöper Stadsgården i Stockholm torsdag morgon för ett 6 timmars stopp innan färjan styr tillbaka till Finland.

- Vi har fem europeiska arter av sötvattenkräftor i Europa och har i mångt och mycket likartad problematik och utmaningar med främmande kräftarter och kräftpesten. Den största skillnaden är att vi i de nordiska länderna och då framför allt i Sverige och Finland ägnar oss åt de nästan rituella kräftskivorna något som är helt okänt i resten av Europa, säger Lennart Edsman, kräftexpert på institutionen för akvatiska resurser på SLU (SLU Aqua).

Första dagen ägnas åt vetenskapliga föredrag och andra dagen åt gruppdiskussioner och arbetsmöten. Huvudtemat för konferensen 2017 är förhållandet mellan inhemska och främmande kräftarter, och i synnerhet hur vi bär oss åt för att skydda inhemska arter och fisket efter dem. I fokus ligger också den nya EU förordning om främmande invasiva arter, det vill säga arter som är skadliga för människa djur natur eller ekonomi. Ämnesområden som ekologi, genetik, fiskefrågor, kräftpest, och lagstiftning kommer också att avhandlas.

European Crayfish Conference 2017: The IAA Cruise 2017 stöttas av den internationella vetenskapliga organisationen, International Association of Astacology (IAA) och arrangeras av University of Eastern Finland (www.uef.fi) i samarbete med Sveriges lantbruksuniversitet, Institutionen för akvatiska resurser (www.slu.se/kraftor).

Lennart Edsman, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Sötvattenslaboratoriet, SLU