Ny podcast från SLU! Shaping our food – en podcast om husdjursavel och växtförädling

Publicerad: 23 augusti 2017

Hur hindrar man en extra lurig svamp från att angripa växten? Går det att avla fram suggor som inte lägger sig på sina kultingar? Hur gör forskarna när de förändrar generna i växter och djur? Och var går gränsen för vad som är etiskt försvarbart att förändra? Det är några av frågorna som podden reder ut i intervjuer med forskare. Nu finns de första avsnitten att lyssna på! Podcasten produceras inom forskningsprogrammet Mistra Biotech på Sveriges lantbruksuniversitet.

Det är inte lätt att hänga med i den snabba teknikutvecklingen som skett inom biotekniken de senaste åren. Det pratas om gensaxar och GMO-lax, tystade gener och kål som är genomredigerad. Vad är det man gör egentligen? Och varför? Vad är egentligen växtförädling och djuravel? För vem förädlar man? Anna Lehrman och Lisa Beste har båda forskarbakgrund och arbetar nu med kommunikation inom forskningsprogrammet Mistra Biotech, och är personerna som gör podcasten Shaping our food.

- Vi tror att poddformatet är en kunskapskanal som är tacksam på många sätt. Människor kan lyssna när de är på resande fot, hänger tvätt eller vad som helst, säger Lisa Beste, producenten bakom podden.

Anna Lehrman, biträdande programchef och kommunikationsansvarig i Mistra Biotech fyller i:

- Att lyssna på en forskare som pratar tror jag också gör att det blir mer personligt, jämfört med att läsa en text. Och mer lättsmält. Vissa frågor som vi går in på är ganska tekniska.

Varje avsnitt i podden har ett tema och inkluderar intervjuer med en eller flera forskare eller experter på området. De första avsnitten är på Svenska men det kommer även att dyka upp avsnitt på Engelska. Lyssnarna har också möjlighet att påverka vilka ämnen som ska tas upp:

- Ja det är bara att höra av sig så ska vi göra vårt bästa för att hitta personer med kunskap i ämnet! Förutsatt att det relaterar till växtförädling och djuravel, säger Lisa Beste.

Musiken som hörs i podden står Jonas Josefsson för, han är forskare vid Institutionen för ekologi, SLU.

Kontakt:

Lisa Beste            tel. 0701 423417                lisa.beste@slu.se
Anna Lehrman    tel. 0709 306390              anna.lehrman@slu.se

Fakta:

Podcasten Shaping our food görs inom forskningsprogrammet Mistra Biotech som finansieras av Mistra (Stiftelsen för miljöstrategisk forskning) och SLU.