Upplands jordar är bland de bördigaste i landet

Publicerad: 28 augusti 2017

Trots en torr sommar får spannmålsbönder i Uppland normalskördar skriver UNT. Ingmar Messing, pro­fessor i markvetenskap på institutionen för mark och miljö på SLU säger att Upplands odlingsjordar är viktiga för världen och att de måste värnas.

– Upplands åkrar tillhör de bördigaste jordarna i landet. De har ofta en lerhalt på 15–50 procent, vilket är en bra sammansättning för att hålla kvar vatten och näring i jorden. Upplands lerjordar har sitt ursprung i kalkhaltig berggrund och är därför naturligt rika på kalk. De har ofta en bra struktur så att rötterna kan gå ner djupt i marken och söka vatten. Detta ökar grödornas chanser till bra tillväxt trots perioder av torka, säger Ingmar Messing.

Läs hela artikeln i UNT.

Ingmar Messing
Professor vid institutionen för mark och miljö
ingmar.messing@slu.se, 018-671173