UPSC firar 50 år av växtvetenskap i Umeå

Publicerad: 15 augusti 2017

Umeå Plant Science Centre (UPSC), ett världsledande växtforskningsinstitut, består av institutionen för växtfysiologi (grundad 1967) vid Umeå universitet och institutionen för skoglig genetik och växtfysiologi vid SLU. UPSC firar 50-årsjubileum med ett tredagars symposium om dåtid, nutid och framtid för växtvetenskapen i Umeå (och i världen). Symposiet äger rum 21-23 augusti.

Hur har denna enorma utveckling varit möjligt? Var är växtvetenskapen i dag? Vad är dess betydelse för samhället och Sveriges medborgare? Det är frågor som kommer att diskuteras under jubileumssymposiet.

Forskningen vid UPSC är i dag fundamentalt annorlunda jämfört med vetenskapen 1967. UPSC omfattar inte bara institutionen för fysiologisk botanik vid Umeå universitet utan också institutionen för skoglig genetik och växtfysiologi vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), som grundades i slutet av 1970-talet. Dessa två institutioner samlade sina styrkor 1999 och skapade Umeå Plant Science Centre (UPSC), först "virtuellt" och sedan 2001 i gemensamma lokaler.

I dag arbetar över 200 personer med cirka 45 olika nationaliteter vid UPSC – i kontrast till den handfull personer som fanns med vid starten augusti 1967.

Symposiets första dag kommer att fokusera på växtvetenskapens historia i Umeå. Den andra dagen presenterar nuvarande gruppledare på UPSC sin forskning och den tredje dagen handlar om framtida perspektiv på växtvetenskap. De inbjudna talarna är kända växtforskare från hela världen, som har påverkat utvecklingen av växtvetenskapen i Umeå. De är alla hedersdoktorer antingen vid Umeå universitet eller vid SLU.

Växtvetenskapens historia i Umeå sammanfattas också i ett häfte (på engelska) som kommer att finnas tillgänglig på symposiet. Detta häfte bygger på en mer detaljerad bok med titeln "Från King Alfred till grangenomet: 50 år av växtforskning i Umeå" som förmodligen kommer att ges ut hösten 2017.

Mer information om symposiet

Arangemang: Plant Science 50 år i Umeå Symposium Datum: 21-23 augusti Plats: Umeå Plant Science Centre, Umeå universitet

Läs hela programmet

För mer information, kontakta gärna:

Anne Honsel, kommunikatör på UPSC
Telefon: 090-786 81 39 Mobil: 070-285 66 57 E-post: anne.honsel@upsc.se