Finsk delegation på studiebesök i genbanken

Publicerad: 22 september 2017
Färgfoto som visar en grupp besökare i Nationella genbanken. Besökarna lyssnar på presentation av växterna i genbanken.

Den 5-6 september tog vi emot en delegation från Luke, Natural Resources Institute i Finland, finska plantskolister och representanter från det finska Ministry of Agriculture and Forestry.

Under två dagar besökte de Pom, Nationella genbanken på SLU i Alnarp, Elitplantstationen i Fjälkestad och Stångby plantskola utanför Lund. Syftet med besöket vara att informera sig om hur varumärket Grönt kulturarv®, det svenska E-plantsystemet, Elitplantstationen och svenska plantskolor fungerar och samverkar för att producera trädgårdsväxter av hög kvalitet. Det blev ett mycket lyckat utbyte av information och erfarenheter som lägger grunden för ett fortsatt givande samarbete.

Eva Jansson, samordnare för Programmet för odlad mångfald
Pom, Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, SLU, eva.jansson@slu.se, 070-898 53 60