Historien som formade SLU

Publicerad: 01 september 2017

SLU uppstod givetvis inte plötsligt som en svamp ur jorden för 40 år sedan. Varje disciplin som nu är en integrerad del av universitetet utvecklades var för sig i de vetenskapliga tidernas morgon, det vill säga under framför allt 1700-talet.

Nu visas det som senare skulle bli SLU i en utställning i Ulls hus på Ultuna med många intressanta föremål och dokument. Det historiska perspektivet i utställningen återger en lång tradition av idéer, ambitioner och försök att fånga människan, hennes beroende av och samspel med naturen.

Invigningen av utställningen i Ulls hus på Ultuna den 30 augusti skedde med tal och skål i bubbel. Universitetsdirektör Martin Melkersson och senior adviser Lena Andersson-Eklund förrättade invigningen medan representanter för de fyra fakulteterna avtäckte montrarna med föremål från det egna området.

Detalj ur hyllningsadress till invigningen av lantbrukshögskolan den 30 oktober 1935 från Statens Veterinärbakteriologiska Anstalt.

Se filmen

Se filmen från invigningen. Den är 2,20 minuter. Klicka här

Fakta:

Utställningen är öppen vardagar mellan kl 8 och 17.

Visning sker tisdagar kl. 11.00 och torsdagar kl. 14.30. Andra tider kan bokas i mån av tid efter överenskommelse.

Platsen för utställningen är på Campus Ultuna, utrymmet mellan Ulls hus, plan 1 och Undervisningshuset. Hitta till Ultuna

Frågor om utställningen eller bokningar:

Renata Arovelius, chefsarkivarie, Renata.Arovelius@slu.se