Nytt lab för SLU-forskare erbjuder molekylära analyser för samhällsstudier

Publicerad: 21 september 2017

Ultuna Metabarcoding Laboratory, UMBLA, är ett nytt labb som erbjuder molekylära laboratorietjänster för samhällsstudier av både prokaryota och eukaryota organismer för forskare på SLU. UMBLA ger också kurser och råd i ämnet.

Det nya laboratoriet är placerat vid institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi på SLU i Uppsala. Idén är att hjälpa SLU-forskare, som inte har tid eller kunskap att analysera prover med molekylära metoder, att få reda på vilka arter som finns i ett prov. UMBLA erbjuder också handledning, introduktionskurser, undervisning och expertråd för de som vill lära sig mer om metabarcoding.

UMBLA har fyra olika tjänster:

• DNA-extraktion
  • Amplifiering av DNA och förberedelse för sekvensering (sekvensering görs i samarbete med SciLife Lab)
  • Bioinformatisk analys
  • Prov- och datalagring (lagringen görs i samarbete med SLU Biobank)

- Du kan välja att använda endast en av tjänsterna, eller allihopa, beroende på vad du behöver. Idén är att man ska kunna lämna in till exempel ett jordprov som vi sen analyserar och berättar vilka arter som finns där. Vi hoppas att UMBLA kommer ge SLU:s forskning kring samhällsstudier en skjuts framåt, säger Åke Olson, koordinator för UMBLA-labbet.

Läs mer om UMBLA här (på engelska).

Åke Olson

ake.olson@slu.se