CBC får ny föreståndare

Publicerad: 16 januari 2018

Sedan början av 2018 har Kompetenscentrum för biologisk bekämpning, CBC, en ny föreståndare. Professor Ingvar Sundh tar över efter Margareta Hökeberg.

Ingvar Sundh hör hemma på institutionen för molekylära vetenskaper där han bland annat ägnar sig åt forskning om säkerhetsanalys och reglering av biologisk bekämpning.

– Jag ser fram emot att fortsätta Margaretas mycket uppskattade arbete med CBC. Det är en spännande tid att arbeta med biologisk bekämpning nu när integrerat växtskydd, där man kombinerar olika åtgärder för att inte enbart förlita sig på kemiska bekämpningsmedel, blir allt viktigare, säger Ingvar.

CBC får också en ny ställföreträdande föreståndare, Mattias Jonsson. Mattias ersätter Ingvar som ställföreträdande föreståndare. Mattias hör till institutionen för ekologi och forskar främst om bevarande biologisk bekämpning av insekter.

Margareta, CBC:s tidigare föreståndare, har börjat trappa ner inför sin pensionering under 2018.

– Det har varit ett privilegium att få vara med och starta CBC. Jag vill tro att vi redan har gjort skillnad, både när det gäller att öka vår kunskap om biologisk bekämpning och att sätta biologiska bekämpningsmetoder på kartan bland intressenter och myndigheter, säger Margareta.

ingvar.sundh@slu.se, 018-673208