SLU-nyhet

Den gyllene medelvägen?

Publicerad: 23 januari 2018

International Journal of Sociology of Agriculture and Food har nyligen publicerat ett specialnummer om medelstora värdekedjor för livsmedel. Numret innehåller åtta artiklar som på olika sätt undersöker hur medelstora värdekedjor kan vara ett bra sätt att distribuera större mängder livsmedel från lantbrukare. Samtidigt som man behåller transparens, lokal anknytning och en rättvis fördelning av intäkterna från försäljningen.

Flera av artiklarna fokuserar på ekologisk produktion och det är den ökade efterfrågan på lokala och ekologiska livsmedel som ligger till grund för utformandet av medelstora värdekedjor. De medelstora värdekedjorna fyller ett tomrum mellan de stora distributionskanalerna och direkt gårdsförsäljning.

Specialnumret är ett resultat från en workshop som hölls under IRSA:s (International Rural Sociology Association) konferens 2016. Initiativet kom från det europeiska projektet Healthygrowth och ett liknande projekt Agriculture of the middle från USA. Rebecka Milestad från KTH, som representerade Sverige i Healthygrowth har tidigare skrivit om projektet för EPOK:s nyhetsbrev tillsammans med Jacob von Oelreich. Rebecka är också medförfattare till en av artiklarna i specialnumret.

Fakta:


Kontaktinformation