Forskare från institutionen medverkar i internationellt nätverk för DNA-streckkodning

Publicerad: 10 januari 2018
Logotyp för DNAqua-Net. Illustration.

DNA-streckkodning är en metod för att identifiera arter genom att studera kortare sekvenser av DNA. Metoden är relativt ny, men har potential att blir ett kostnadseffektivt och exakt verktyg för miljöövervakning.

Forskningsnätverket DNAqua-Net har som målsättning att sammanföra forskare som jobbar med molekylära metoder för övervakning av biologisk mångfald, för att facilitera vidare utveckling av metoderna. Maria Kahlert, forskare på institutionen, leder en arbetsgrupp i forskningsnätverket, inriktad på biologiska index. Nätverket har nu funnits i ett år, och det första årets aktiviteter summeras i ett nyligen publicerat nyhetsbrev.

Fakta:

DNAqua-Net finansieras av COST, som är ett mellanstatligt ramverk för europeiskt samarbete inom vetenskap och teknik.

Nätverket är inriktat på övervakning enligt vattendirektivet och havsmiljödirektivet.

DNAqua-Net har 380 medlemmar från 48 olika länder.