Lyft för skogsforskning i Alnarp

Publicerad: 23 januari 2018

I ett Nyhetsbrev från Skog Alnarp berättar Prefekt Matts Lindbladh, som leder verksamheten på Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap i Alnarp om medvinden på Institutionen.

Under förra året bidrog skogsforskarna i Alnarp med rekordmånga vetenskapliga artiklar. I takt med uppgången ökar forskningsanslagen och studenterna blir fler.

– Vi har haft medvind i flera år, konstaterar prefekt Matts Lindbladh, som leder verksamheten.

Institutionen grundades för 30 år sedan för att bidra till bättre skogsskötsel i södra Sverige. Det har växt till flera forskningsområden.

– Numera har vi bra kompetens även inom naturvård, skogshistoria, skadegörare i skogen, skoglig planering samt skogspolitik. Även om verksamheten breddats håller vi fast vid rötterna.

Läs hela Nyhetsbrevet HÄR