Nytt samarbete mellan SLU och Kazakh National University i Kazakstan

Publicerad: 04 oktober 2018

Ett avtal om framtida samarbeten har undertecknats av institutionen för molekylära vetenskaper vid SLU och Kazakh National University i Kazakstan. Samarbetet ska främja internationaliseringen i både forskningen och undervisningen, särskilt på master- och doktorandnivå.

Hans Excellence Ambassadören för Republiken Kazakstan, Dr Dastan Yeleukenov, besökte SLU i Uppsala den 15 september 2017 och träffade personal och forskare från SLU. Syftet med besöket var att diskutera och undersöka möjligheterna till vidare samarbete mellan Republiken Kazakstan och SLU.

Nu har ett samarbetsavtal undertecknats med forskare på instititutionen för molekylära vetenskaper och Kazakh National University.

Stark tradition inom fossila bränslen och biobränslen

Kazakh National University har en stark tradition av forskning inom miljökemi, bioteknologi och katalys, särskilt förädling av bränslen – både fossila och biobränslen. Tanken med det framtida samarbetet är att främja internationaliseringen i både forskningen och undervisningen, särskilt på master och doktorandnivå.

– SLU har nyligen identifierats av Kazakstanska staten som världsledande universitet dit man kan söka stipendier för studier utomlands genom nationella Bolashak programmet. Det kan även vara en ingång för att öka antalet studenter på SLU:s program, säger Vadim Kessler.

Närvarande vid signeringen av avtalet var Professor Vadim Kessler, prefekt för institutionen för molekylära vetenskaper och av Kazakh National University prorektor Professor Tlekkabul Ramazanov, Professor Zayadan Bolatkhan, dekanus för Kazakh National University, Faculty of Biology and Biotechnology, Professor Serik Mokhanbetzhanov, Director of Kazakh National University, Research and Innovation Department, Gulaim Seisenbaeva, forskare från institutionen för molekylära vetenskaper och Dr. Zulfira Zikrina, Director of Kazakstan Centre for Sustainable Consumption and Production.