SLU-alumner tillbaka på Ultuna för att fira 60-årsjubileum

Publicerad: 01 oktober 2018

Förväntansfulla och glada att åter se varandra intog alumner med kursstart 1958 Ultuna i fredags. Under två dagar firar de att det var 60 år sedan de påbörjade sina studier på SLU.

Efter en gemensam inledande lunch höll vicerektor Erik Fahlbeck ett föredrag på temat "Från jord till bord - dagens och framtidens utbildning o forskning". Efteråt hade deltagarana många frågor som Erik Fahlbeck fick svara på.

Med på återträffen var också amerikanen Ed Smith som var på utbyte från Cornell University under 1961-1962. Tiden i Sverige och på SLU har betytt mycket för honom.

– Det gav mig nya perspektiv på kooperativ och internationell utveckling. Under min tid som utbytesstudent fick jag också möjlighet att resa inom Europa vilket gan mig en introduktion till mångfalden av kulturer i västra och östra Europa, säger Ed.

Under lördagen var de tillbaka i Ultuna där de fick en rundvandring på campusområdet och besökte ULS-kåren. ULS ordförande Rebecka Brattlund Hellgren höll ett föredrag om dagens studentkår och studentliv och alumnerna fick återigen tillfälle att minnas tillbaka på sin tid i Ultuna och alla glada kåraktiviteter.