Kan vallfoder ersätta andra proteinkällor till ekologiska grisar?

Publicerad: 29 november 2018

Vallfoder av gräs och baljväxter kan till viss del ersätta andra proteinkällor till grisar. Vall har dessutom positiva effekter på markens struktur och är viktigt i en ekologisk växtföljd bland annat för att bekämpa ogräs och fixera kväve. Det saknas dock mycket kunskap om hur fodret fungerar till grisar. I vilken form är det bäst att ge det? Hur påverkar det tillväxt, beteende, fertilitet och lantbrukarens ekonomi? Ett nyligen beviljat ekoprojekt från Formas ska under fyra år studera detta och projektet leds av EPOK-anknutna Magdalena Åkerfeldt.

Inom ekologisk produktion är det förbjudet att ge djur syntetiska aminosyror. Svårigheter att hitta alternativ som kan fylla djurens behov, har dock lett till ett undantag där max fem procent av fodret till grisar och fjäderfä får vara icke-ekologiska proteinråvaror. Undantaget förnyades nyligen och gäller nu till år 2020. Vall är ett intressant foderalternativ som kanske skulle kunna bidra till att lösa detta problem.

Utmaningen ligger i att hitta hållbara, lokalt producerade foder med rätt näringsinnehåll och som är odlingssäkert vid exempelvis kommande klimatförändringar. Vallfoder kan uppfylla dessa behov och utöver att vara en viktig gröda för den ekologiska växtföljden kan det dessutom ha positiva egenskaper på grisarnas beteende.

– Vi vet att vallfoder ger grisarna ökade möjligheter att utföra beteenden som de har stark motivation att utföra. Det sysselsätter grisarna och kan minska förekomsten av oönskade och skadliga beteenden och på så sätt bidra till god djurvälfärd. Det finns även studier som visar att tarmens mikrober är involverade i utveckling av både nervsystem och hjärna. Ett fiberrikt foder kan hjälpa viktiga funktioner som styr beteendet och förhoppningsvis minska stress och ohälsa bland grisarna, säger Magdalena Åkerfeldt, forskare inom grisproduktion, nutrition och skötsel vid institutionen för husdjurens utfodring och vård.

Det finns dock problem som behöver studeras ytterligare. Rödklöver, som är önskvärd att blanda in i vallen, innehåller östrogena substanser och skulle därför kunna störa fertiliteten hos suggor som äter mycket ensilage med rödklöver. I dag rekommenderar man inte att utfodra suggor med rödklöver men kunskapen är begränsad. En lucka som den kommande studien förhoppningsvis kan hjälpa till att fylla.

– Vi tar ett helhetsgrepp på frågan om ökad inblandning av vallfoder till ekologiska grisar. Vi tittar på allt från i vilken form fodret ska ges och hur det kan fungera praktiskt i systemet. Vi kommer att fokusera på hur väl grisarna kan utnyttja näringen i vallfodret och hur det påverkar produktion, beteende och fertilitet samt förlusterna av kväve i gödseln. Naturligtvis kommer vi även undersöka hur ekonomin påverkas, säger Magdalena. Våra förhoppningar är att kunna ge tydliga och säkra rekommendationer till lantbrukare och rådgivare och gynna utvecklingen av lokalt och hållbart producerat foder.