Nya forskningsprojekt om miljögifter, hållbar utveckling och arktiska ekosystemtjänster

Publicerad: 16 november 2018
Regndroppar på vattenyta. Foto.

Forskare från Vatten och miljö har den senaste tiden beviljats forskningsmedel för flera nya projekt. Forskningsprojekten rör en rad olika miljöfrågor, exempelvis biologisk mångfald i Arktis, miljögifter och målen för hållbar utveckling inom Agenda 2030.

Medlen kommer från de svenska forskningsfinansiärerna Vetenskapsrådet (VR) och Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande (Formas), samt BiodivERsA, EU:s nätverk för forskning om biologisk mångfald och ekosystemtjänster.

EU-BiodivERsA

Scenarios of freshwater biodiversity and ecosystem services in a changing Arctic. Huvudsökande är Willem Goedkoop. 5 miljoner kronor.

Vetenskapsrådet

Rethinking recovery rates from mercury (Hg) pollution by reconciling evasion of legacy Hg pollution from peatlands with historical records of Hg accumulation and isotope signatures in peat profiles. Huvudsökande är Kevin Bishop. 2,5 miljoner kronor.

Formas

Risk modeling of mixtures of endocrine disrupting chemicals relevant to human exposure, using zebrafish (Danio rerio) embryo as model organism (RiskMix). Huvudsökande är Jana Weiss och medsökande från institutionen är Oksana Golovko. 12 miljoner kronor.

Environmental impact of gas ebullition in fiberbank sediments – flux measurements and X-ray tomography for improved remediation strategies. Huvudsökande är Anna-Karin Dahlberg och medsökande från institutionen är Karin Wiberg. 3 miljoner kr.

Evidensbaserad hantering av SDG-synergier och konflikter: Förnyelse av miljöanalysen för en mer effektiv roll i Agenda 2030. Huvudsökande är Kevin Bishop. 2 miljoner kronor.

Exposure and Effects of Chemical Mixtures on Bees (MixToxBee) - Supporting Pesticide Monitoring and Bee Risk Assessment. Huvudsökande är Maj Rundlöf, Lunds universitet. Medsökande från institutionen är Ove Jonsson. 12 miljoner kronor.

Effect-directed analysis as a tool towards a non-toxic environment - identification of mixture effects and toxicity drivers in water (DANTE). Huvudsökande är Johan Lundqvist, SLU, och medsökande från Vatten och miljö är Lutz Ahrens, Karin Wiberg och Pablo Gago Ferrero. 12 miljoner kronor.

Stadens matavfall blir ny mat – produktion, riskanalys och konsumentacceptans. Huvudsökande är Malin Hultberg, SLU. Medsökande från Vatten och miljö är Lutz Ahrens och Karin Wiberg. 7 miljoner kronor.

Effekt-driven analys – ett nytt sätt att bedöma vattenkvalitet och identifiera okända miljögifter. Huvudsökande är Johan Lundqvist, SLU och medsökande från Vatten och miljö är Lutz Ahrens och Karin Wiberg. 3 miljoner kronor.