Rebecka Milestad, ny forskare knuten till EPOK

Publicerad: 29 november 2018

Rebecka Milestad, docent och forskare vid KTH är sedan november knuten till EPOK på deltid. Rebecka kommer att jobba inom landsbygdsutveckling med särskild fokus på ekologisk produktion.

Rebecka jobbar till vardags på institutionen för hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik, avdelningen för strategiska hållbarhetsstudier vid KTH men kommer från början från SLU där hon läste till mark/växtagronom och doktorerade inom landsbygdsutveckling om ekologiska gårdars resiliens. Efter avhandlingen har hon fortsatt att forska inom olika projekt på SLU, KTH och på BOKU i Wien (Universität fuer Bodenkultur/University of natural resources and life sciences).

– Jag Har alltid forskat inom ekologiskt och annan alternativ produktion med ett tvärvetenskapligt perspektiv och med samhällsvetenskapliga metoder, säger Rebecka. Det kan vara om relationen stad-land, relationen producent-konsument, lantbrukets bidrag till landsbygdsutveckling eller hur ekologiska och lokala livsmedelssystem fungerar och kan skalas upp med bibehållna kvalitéer.

Rebecka har varit heltid på KTH sedan 2014 och ser nu fram emot att återkomma till SLU genom uppdraget på EPOK.

– Det intressanta med att vara agronom och jobba med matproduktion och konsumtion på KTH är att de har en utgångspunkt i det urbana och behoven hos städer för livsmedelsförsörjning snarare än i landsbygdens behov. Då får man syn på nya saker och aspekter. Ett exempel på det är forskning inom stadsodling som pågår just nu, avslutar Rebecka.