Ledarskapsdag på SLU Alnarp i regi av studenterna

Publicerad: 18 december 2018

Årets Ledarskapsdag på SLU Alnarp bjöd på både praktik och teori. Som en del i vinterns kurs om ledarskap och organisation skapade studenterna programmet för dagen på egen hand och bjöd även in både föreläsare och media.

Många av SLU:s studenter kommer att leda medarbetare och se till att en organisation fungerar i sina framtida yrken. Det är en krävande roll att växa in i, men med rätt kunskaper i bagaget underlättas uppgiften. Den 10 december bjöd studenterna därför in till Ledarskapsdag på SLU Alnarp, för att träna sig själva i organisation men även för delge andra kunskap och erfarenheter.

Röd tråd viktig

Linda Tufvesson, prefekt på institutionen för biosystem och teknik, samt civilingenjör och doktor i miljö- och energisystem, berättade om sina erfarenheter av att leda en akademisk organisation med starka individer. Som externrekryterad prefekt blev hennes stora uppgift att 2014 samla en, efter sammanslagning av tre ämnen, nybildad institution på SLU Alnarp.
–Jag började med att skapa en ledningsgrupp där vi tillsammans försökte hitta det som band samman oss. Varför sitter vi här och vad finns det för förväntningar på oss? berättade Linda Tufvesson.

Genom att arbeta fram en vision, en strategi och en handlingsplan för institutionen skapades grunden för fortsatt arbete med medarbetarsamtal och kommunikation, en röd tråd som är viktig att hålla.

Information ger delaktighet

Därefter berättade Kent Nilsson, delägare och driftsledare i företaget Annelövsgrisen tillsammans med Cissi Klasson, nyanställd driftsledare, om hur ledarskap och organisation fungerar i företaget. Sedan 15 år driver Kent Nilsson företaget tillsammans med Bengt Hellerström, från början granne och god vän.
–Redan från början satte vi upp tydliga mål, som att ha en bra produktion, god lönsamhet och trivsel bland personalen, sade Kent Nilsson.

Med ökat antal smågrisar per sugga och år, från 23 till 29, har produktionsmålet uppnåtts, men inte utan en engagerad personal som gör ett stort jobb. Det är viktigt att alla känner sig uppskattade men även uppdaterade och välinformerade. Varje onsdag hålls personalmöte med information om vad som händer i produktionen och ibland håller en veterinär föredrag om ett utvalt ämne.
–Det är svårt at hitta djurskötare och vi måste visa att lantbruket och grisproduktionen är roliga och attraktiva arbetsplatser, sade Kent Nilsson.

Efterträdare skolas in

Cissi Klasson, som är lantmästare och nyanställd driftledare sedan i höstas, berättade om hur hon metodiskt fått möjlighet att sätta sig in i arbetet och lära känna personalen. Genom ett veckoschema som finns uppsatt i stallarna vet alla vem som gör vad och om arbetet hinns med som det är tänkt.
–På nästa nivå finns nedskrivet i detalj om hur man flyttar grisar eller ändrar i foderdata, allt för att skapa säkerhet i arbetet.

Företaget är till salu och tanken är att Cissi Klasson ska efterträda Kent Nilsson som driftsledare vid ett ägarbyte. Om företaget inte säljs så fortsätter Kent Nilsson sitt arbete med driftsledning, skillnaden är att det då finns två personer som kan rutinerna, ett sätt att stärka företaget.

Konflikter - grus i maskineriet

Med ett företag som är under utveckling kan det ibland vara svårt att få en kommunikation som fungerar och konflikter kan uppkomma. Camilla Ländin, organisationskonsult, driver företaget Prima Utveckling och har i många år jobbat med processledning, ledarskap och grupputveckling. Hon avslutade dagen med att fokusera på förändringsarbete och hur uppkomna konflikter ska hanteras på en arbetsplats.
–Konflikthantering ingår i en chefs uppgifter, konstaterade Camilla Ländin.

Människor tycker helt enkelt inte alltid samma sak och det är viktigt att man som ledare inte låter en konflikt gå för långt. Hennes bästa tips i konflikthantering består bland annat av att vara vänlig, hantera konflikten direkt, hålla sig neutral och ta den tid som behövs för att lösa konflikten.
–Man får försöka se konflikter som grus i maskineriet men en möjlighet till utveckling, sade Camilla Ländin.

Fakta:

Kursen Ledarskap och organisation:
Ämnesområden som behandlas berör bl. a. traditionella perspektiv på ledarskap, ledarskap som handling och social relation, att leda två tillsammans, ledarskap och entreprenörskap, chefers lärande i sociala nätverk, kommunikationsplanering, att leda arbetsmiljöarbete, att leda styrelsearbete, anställning av personal, arbetsmotivation, att ge feedback, relationer och roller, om konflikter, teamwork, om mål för organisationer, samarbetspartner och hantera relationer med omvärlden, drivkrafter och planerad organisationsförändring, retorik och presentationsteknik.