Myller i julgranen

Publicerad: 05 december 2018

Det drar ihop sig till jul. Snö, tomte, glögg och gran hör denna tiden till. Värmen, sprakande brasa, julklappar under granen. Men stopp ett tag! Granen ja - har du någon gång tänkt på att du tagit in en stor växt? Har du köpt den på julmarknaden? Eller kanske huggit den själv? Då har du tagit in en bit av naturen och där finns en hel del att upptäcka! Följ med insektsexperten Åke Lindelöw på en resa in till granen.

Låt oss göra en expedition - vi får krympa formatet! Säg att vi blir så där en 10 cm långa. Försiktigt nalkas vi julgransfoten. På den broderade mattan under granen möter vi plötsligt en spindel! Stor som en tax rusar den förbi och söker sig in i ett dunkelt hörn bakom en fåtölj. Där förblir den sittande i väntan på mat. Och där! En hoppstjärt! Vilken figur! Med en hoppgaffel under magen kan denna insekt hoppa en decimeter för att undkomma.

Vilken trafik av kvalster!

Vi klättrar upp längs ett ben på julgransfoten och tar tag i en gren, svingar oss upp och sitter grensle. Vilken trafik här var! Kvalster av många olika slag. Några sitter stilla och suger fridsamt av trädets näring medan andra är rovdjur och jagar ivrigt omkring och äter upp de växtätande kvalstren. Vi får passa på var vi sätter fötterna när vi nu långsamt går längs grenen ut mot spetsen. Här finns många barr, alla är inte gröna längre, en del har vissnat eftersom svampar utnyttjat dem och några har blivit föda åt insekter. Ett knippe ihåliga barr som spunnits ihop med en fin silkestråd spärrar vägen. Ett runt hål i varje barr avslöjar granbarrvecklarens larv. Redan i somras hade den ätit ur barren, gjort toalett och sedan äntrat marken där den förpuppar sig. Tur för den att slippa bli inburen! Den lilla grå fjärilen kläcks nästa sommar.

Spår av sommaren

Men vad är nu det här? En enorm ananas! Nej, inte alls! Åter igen handlar det om spår efter sommarens insektsliv. Inne i denna gall bodde många granbarrlöss. Granbarrlöss i varsin kammare under några veckor. Instängd i en lägenhet i ett rum med kokvrå, skyddad mot bladluslejon och andra rovdjur hade lusen en skön tid - bara äta! I slutet av juli månad öppnades plötsligt dörrarna, lössen kröp ut, fick vingar och flög iväg. Men spåren finns kvar!

Smaskande och gnaskande

En av grenarna har varit död sedan i våras. Det hörs ett smaskande och gnaskande under barken. Vi gläntar på barken - otroligt! Ett harem! Här går gångar kors och tvärs till synes helt oordnat. Den sextandade barkborren Sextandad barkborre har firat bröllop i somras och med hjälp av sina 5 fruar har de tillsammans fött upp ett stort antal nya barkborrar. De syns nu som larver eller unga ljusbruna skalbaggar. Oordningen består egentligen av en bröllopskammare i mitten, där hannen sitter och bevakar ingångshålet mot fiender samtidigt som han bistår sina honor att städa modergångarna. Honorna har lagt några 10-tal ägg i det näringsrika skiktet mellan bark och ved. Här har larverna ätit sig fram, ömsat kostym några gånger, förpuppat sig och kläckts.

Dramatiskt ögonvivelögonblick

Får granen stå kvar en bit in på det nya året kan man få se baggarna flyga mot ljuset från ett fönster. En ögonvivel. Ögonviveln kommer lufsande, stannar till, tar eftertänksamt en tugga av ett barr och så en till, och en till. Barret liknar därefter ett sågblad med taggar. Ojdå, nu fick hon syn på oss!Blixtsnabbt fälldes ben och antenner in och den klotformade varelsen ramlar ned på golvet. Alldeles stilla ligger hon där, spelar död så kanske hon inte blir upptäckt och uppäten - hon kan ju inte veta att vi hellre drar oss tillbaka för att fröjdas åt julbord och tomte.

Fakta:

Titta närmare på alla som bor i granen

Upp till 50 olika småkrypsarter (insekter, spindlar och kvalster) kan finnas i en normalstor gran. Vilka arter och hur många beror av var trädet vuxit. De äter av trädet eller varandra, och några finns där bara helt tillfälligt.

Om du vill kika lite närmare på dem. Tag in granen försiktigt, bred ut ett vitt lakan på golvet, stöt granen mot golvet ett par gånger. Med lite tur har du ett gäng insekter och spindlar som kryper runt på lakanet. Med ett förstoringsglas har du och barnen en rolig stund.