Premiär för doktorandkurs i Heureka

Publicerad: 18 december 2018

Den 19-23 november samlades en grupp doktorander från olika håll i Umeå för att delta i doktorandkursen ”Modelling of the forest landscape dynamics with help of an advanced decision support system”.

Det är första gången en doktorandkurs i Heureka organiseras. Veckan var fullspäckad med föreläsningar, workshops och övningar. Det bjöds på en överblick av alla Heurekas programvaror men med fokus på PlanVis som studenterna också använder i egna projektarbeten under andra delen av kursen. Under veckan fick doktoranderna bl.a. lära sig om hur rumsliga analyser kan göras genom att undersöka hur mycket lämpligt habitat för olika arter som olika scenarier ger och hur optimeringsverktyget kan användas för att styra skogsbruket mot olika mål.

En av deltagarna kom hela vägen från Turkiet. Inci Çağlayan från İstanbul University-Cerrahpaşa var väldigt nöjd med kursens första vecka; "The Heureka course serves a multitude of purposes for different students: it is sometimes used to bridge the gap between different phases of the academic study or to create a new planning approach. For a young forest researcher confronted with existing alternatives, this programme can prove beneficial."

Inci Çağlayan och Karin Öhman. Foto Tomas Lämås

Flera av doktoranderna planerar att använda Heureka under sina doktorandprojekt. Dessa projekt kommer förutom att ta fram ny forskning med hjälp av Heureka dessutom bidra till att Heurekasystemet utvecklas. Vi på SHa ser med spänning fram emot att följa arbetet.

Fakta:

Doktorandkursen hölls inom ramen för BECFOR en forskarskola i skogshushållning med inriktning på bioekonomi. Ett av målen med BECFOR är att säkra framtida kompetensförsörjning genom att uppgradera och effektivisera doktorandutbildningen. BECFOR hoppas därigenom öka antalet doktorander med eftertraktade kunskaper inom skogshushållning. Forskarskolan är ett gemensamt initiativ av fakulteten för skogsvetenskap (SLU) och arbetsgivarrepresentanter från den svenska skogssektorn.