SLU-anknutna företag belönades

Publicerad: 14 februari 2018

Näringslivspriset Bona Postulata delas varje år ut till tio uppländska företag med stor tillväxtpotential. Två av de tio vinnande bolagen har kopplingar till SLU och dessutom till Uppsala Innovation Centre: Ilya Pharma och Resorbable Devices.

Bona Postulata är ett näringslivspris som vill uppmuntra Uppsalaföretag med stark tillväxtpotential. Bakom priset står 15 välkända företag och näringslivsorganisationer i Uppsala län.

Priset ger de vinnande företagen kvalificerad utbildning och mentorer för att ytterligare stärka deltagarnas företagarkompetens.

De vinnande SLU-bolagen är:

Ilya Pharma
Ilya Pharma utvecklar nästa generations biologiska läkemedel för behandling av sår i hud och slemhinnor. I dess ledning finns bl a docent Stefan Roos, Institutionen för molekylära vetenskaper, SLU.
www.ilyapharma.se

Resorbable Devices
Resorbable Devices utvecklar bioresorberbara implantat som möjliggör enklare, säkrare och snabbare kirurgi. Det startades av docent Odd Höglund, Institutionen för kliniska vetenskaper, SLU.
www.ligatie.com