Kemikaliedebatt i Svenska Dagbladet

Publicerad: 15 februari 2018

Martin Larsson, toxikolog vid kemiföretaget Bayer har skrivit en debattartikel i Svenska Dagbladet där han menar att risker med samlade exponeringen för bekämpningsmedelsrester är obefintlig. EPOK-anknutna Axel Mie från Karolinska Institutet är en av dem som svarat på artikeln.

Martin Larsson har räknat ihop vår samlade exponering av bekämpningsmedelsrester och kommit fram till att den motsvarar endast 44 procent av acceptabelt dagligt intag för 4-6 åriga barn, beräknat med så kallat Hazard Index-metodik. Axel Mie anser att det är onödigt mycket eftersom att det finns en mängd kemikalieproblem i samhället som är svåra att åtgärda medan användningen av bekämpningsmedel i jordbruket relativt lätt kan påverkas.

Axel lyfter också fram att det är vanligt att ny kunskap om bekämpningsmedlens effekter tillkommer och att det acceptabla intaget då sänks. Om EU exempelvis skulle använda samma acceptabla intag för insektsmedlet klorpyrifos som nyligen har fastställts i USAskulle Larssons 44 procent stiga till uppskattningsvis 2500 procent, vilket är långt över vad som anses vara acceptabelt (100 procent).

"Vi behöver därför ha en strategi där vi minskar beroendet av kemiska bekämpningsmedel i växtskyddet" skriver Axel.

I ett annat svar till Larsson ifrågasätter en grupp forskare också Larssons siffra på 44 procent som ett lågt värde, särskilt om man räknar med alla andra kemikalier som vi dagligen exponeras för under en livstid.

"Hur hög blir exponeringen om vi lägger till rester av veterinärmediciner i köttet vi äter? Och hur hög blir den om vi lägger till exponeringen för andra industrikemikalier, såsom fluorerade ämnen, i dricksvatten? Luftföroreningar? Kemikalier i inomhusluft som innehåller en blandning av till exempel olika flamskyddsmedel? Kemikalier från plast, matförpackningar, textilier och hygienprodukter?"