SLU på EuroHorse

Publicerad: 12 februari 2018

Träffa forskare, hästfolk, hästar, studenter, lärare och SLU:s studentkommunikatörer. I paddocken finns vi som vanligt med och pratar häst. SLU och Svenska Hästavelsförbundet, SH, delar på monter B07:06 på EuroHorse i Göteborg, 22-25 februari.

EuroHorse 22-25 februari 2018

Ämnen för 2018 är:

Hästdesign – evolution och avelsmål, vad vill vi och varför? Jenny Yngvesson, forskare och lärare, SLU. Medverkande hästras, Svenska Hästavelsförbundet.

Lagom tjock häst? Vilket hull hästen är i kan påverka både dess hälsa och prestation. Om detta och om hur man kan mäta hästens fett- och muskelmassa berättar Sara Ringmark, forskare inom hästars utfodring och träning, SLU.  Medverkande hästras, Svenska Hästavelsförbundet.

Vett, etikett och allemansrätt. Om hästens kapacitet att gå i skogen och den historiska betydelsen av hästen i skogsbruket. Jägmästare från skoglig utbildning vid SLU. Medverkande hästras, Svenska Hästavelsförbundet.

Olika hästraser, deras användningsområden och brukbarhet. Svenska Hästavelsförbundet.

Relationen med din häst – kan du få din häst att tycka om dig? Jenny Yngvesson, SLU med studenter från Etologi- och djurskyddsprogrammet.

På hundområdet kommer Karolina Enlund, veterinär vid SLU att berätta om tandhälsa och visa hur det går till att borsta tänderna på hunden. Efter demonstrationen är det frågestund i SLU:s monter B07:06. Borsta tänderna på hunden – behövs det?

Jenny Yngvesson berättar också om inhysningssystem vid svenska ridskolor.

Välkommen att hälsa på!