Tolv nya CORE Organic-projekt drar igång

Publicerad: 15 februari 2018

Nära fjorton miljoner Euro ska spenderas av tolv europeiska projekt inom ekologiska växtodlingssystem, djurfoder, djurhållningssystem och livsmedelsförädling. Svenskt deltagande finns i sju av projekten.

I slutet av förra året fattades beslut inom ERA-NET*-konsortiet CORE Organic Cofund, där 26 partners från 19 länder ingår om att fördela medel till tolv av projekten från den ansökningsomgång som utlystes i december 2016. CORE Organic Cofund är den fjärde upplagan av CORE Organic där Europeiska forskningsfinansiärer samverkar för att få till stånd internationella forskningsprojekt inom ekologisk produktion. ”Cofund” innebär att det denna gång även ingår medfinansiering från EU:s forskningsbudget.

De tolv projekten som nu är i startfas och ska pågå tre år framöver selekterades fram i en tvåstegsprocedur där 33 av de inkomna 50 ansökningarna valdes ut för att inkomma med fördjupade ansökningar till en andra omgång, varefter till sist de tolv projekten beviljades.

Svenskt deltagande

Svenska forskningsrådet Formas, som är en av de större finansiärerna inom CORE Organic Cofund, bidrar med knappt 17 miljoner kronor fördelat över tre år. Svenskt deltagande finns i sju av de tolv projekten. Endast ett av dem har svensk koordinator.

EPOK:s Karin Ullvén leder arbetet med kommunikation och kunskapsspridning inom CORE Organic Cofund.

Projekten

På CORE Organic Cofunds webbplats finns beskrivningar av projekten (på engelska):

SUREVEG – Strip-cropping and recycling of waste for biodiverse and resoURce-Efficient intensive VEGetable production

GREENRESILIENT - Organic and biodynamic vegetable production in low-energy GREENhouses – sustainable, RESILIENT and innovative food production systems

Svenskt deltagande: Beatrix Alsanius och Anna Karin Rosberg, Sveriges lantbruksuniversitet, Biosystem och teknologi.

DOMINO - Dynamic sod mulching and use of recycled amendments to increase

BIOVINE - Exploit biodiversity in viticultural systems to reduce pest damage and pesticide use, and increase ecosystems services provision

ProRefine - Refined forage legumes as local sources of protein feed for monogastrics and high quality fibre feed for ruminants in organic production

Svenskt deltagande: Johanna Wallsten och David Parsons, Sveriges lantbruksuniversitet, norrländsk jordbruksvetenskap.

PROYOUNGSTOCK - Promoting young stock and cow health and welfare by natural feeding system

Svenskt deltagande: Karin Alvåsen, Sveriges lantbruksuniversitet, kliniska vetenskaper

MIX-ENABLE - Mixed livestock farming for improved sustaiNABiLity and robustnEss of organic animal production

Svenskt deltagande: David Parsons, Sveriges Lantbruksuniversitet, norrländsk jordbruksvetenskap.

GrazyDaiSy - Innovative and sustainable grazing-based dairy systems integrating cows and young stock

FreeBirds - Optimising the use of the free range as the key to improve organic chicken production

Med svensk koordinator Stefan Gunnarsson, Sveriges lantbruksuniversitet, husdjurens miljö och hälsa

POWER - Proven welfare and resilience in organic pig production (conditionally approved)