"Grundvatten hotas när städer växer"

Publicerad: 09 mars 2018

Dricksvattenforskning vid institutionen för vatten och miljö uppmärksammas av Formas.

Stephan Köhler, professor vid institutionen för vatten och miljö, intervjuas i senaste numret av Extrakt. Extrakt är forskningsrådet Formas populärvetenskapliga tidning.

Stephans forskning handlar bland annat om rening av dricksvatten. Intervjun i Extrakt uppmärksammar riskerna för att grundvattnet förstörs när man bygger hus och vägar på åsar. Åsar är viktiga för dricksvattenförsörjningen eftersom de både renar och transporterar grundvatten. I intervjun exemplifierar Stephan med befintlig och planerad bebyggelse i Uppsala och Gävle. I Uppsala har han haft flera diskussioner med politikerna inför en kommande utbyggnad av Ulleråkersområdet. I artikeln intervjuas också ett av Uppsala kommuns kommunalråd om hur de planerar att skydda grundvattnet vid utbyggnaden.