Skogsdatalabbet tillgängliggör data för demonstrationsområden

Publicerad: 16 mars 2018

Utvalda data för de två försöksområdena Krycklan och Remningstorp finns nu tillgängligt för nedladdning via Skogsdatalabbet.

De dataset som finns tillgängligt för nedladdning innehåller det som behövs för att modellera med ALS-data och fältdata från Riksskogstaxeringen:

Data för nedladdning

Förutom detta så finns punktmoln från marklaser (TLS) och flygbilder från drönare tillgängligt för nedladdning.

- När det gäller marklaserdata så finns just nu data från olika provytor från Remningstorp, säger Mikael Egberth, som ansvarar för skogsdatalabbets server.

Det handlar om stora datamängder med hög detaljeringsgrad. Punktmolnet för en yta omfattar mer än 10 Gb.

Skogsdatalabbet erbjuder:

• Tillgång till analysverktyg och vissa sensorer
  • Diskussioner med forskare
  • Öppna data
  • Mer data för analys på plats inom SLU
  • Ännu mera data och samverkan inom långsiktiga samarbetsprojekt.

Välkommen med din frågeställning!

Fakta:

Skogsdatalabbet är en kreativ mötesplats för tillgängliggörande och analys av skogliga data. Verksamheten ska främja användningen av den senaste tekniken inom 3D-fjärranalys samt de data och analysverktyg som förvaltas inom SLU:s miljöanalys

Mikael Egberth, Forskningsingenjör
Avdelningen för skoglig fjärranalys,