Räkburar ”agnade” med ljus ger större fångst

Publicerad: 08 mars 2018

Ett hållbart och skonsamt fiske är viktigt om vi ska värna om våra marina resurser. Många av de fiskemetoder som idag används påverkar miljön negativt och ger dessutom stora bifångster av fisk. I ett försök att utveckla ett mer skonsamt räkfiske har räkburar utrustade med LED-lampor för att attrahera räkor utvärderats. Studien utfördes av studenten René Bouwmeester vid SLU Aqua tillsammans med en yrkesfiskare.

Burar anses vara en mer skonsam och hållbar metod än bottentrålning för att fånga räkor. Men om metoden ska vara kommersiellt gångbar måste fisket vara smidigt rent praktiskt, ge tillräckligt stora räkfångster och minimera mängden oönskade bifångster av andra arter.

I studien, som genomfördes i Gullmarsfjorden utanför Lysekil, testades fyra olika burtyper och tre olika ljus: grönt, vitt och UV-ljus. Målet var dels att undersöka vilka burar och ljus som fångade flest räkor, men också ta reda på hur de olika fångstmetoderna påverkade bifångstens storlek och sammansättning. Även undervattenskameror användes för att observera räkornas beteende.

Studien visade att storleken och utformningen av buringångarna har störst effekt på räkfångsterna. De påverkar däremot inte bifångsten. Vidare gav betning med ljus tre gånger så höga räkfångster som när enbart sill användes. Ljuset påverkade även bifångstens sammansättning. Att använda grönt ljus ökade bifångsterna. UV-ljus gav den bästa selektiviteten, alltså mest optimal proportion mellan räkfångst och bifångst.

Resultatet från studien redovisas i examensuppsatsen Shedding light on alternative shrimp fishing: development of shrimp pots with a focus on selection, attraction and behaviour

Peter Ljungberg, miljöanalytiker
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU