Nedräkning mot IUFRO 2024

Publicerad: 07 mars 2018

Datum för beslut om vilket land som ska arrangera världens största kongress för skoglig forskning kryper allt närmare. En delegation från IUFRO besökte i förra veckan Stockholm för att ta del av det nordisk-baltiska erbjudandet på plats.

Utvärderingskommittén som besökte Stockholm den 28 februari bestod av Executive Director Alexander Buck, Vice President John Parotta, Senior Officer Renate Prüller. Mottagningskommittéen bestod bland annat av Carina Håkansson, VD Skogsindustrierna, Eva Pettersson, VD KSLA, Helene Holstein, Enhetschef Näringsdepartementet, Fredrik Ingemarson, Ordf. organisationskommittéen, SLU, Therese Nyberg, studentrepresentant, samt representanter från partnersuniversiteten.

Förmiddagen tillbringades i Kungl. Skogs och Lantbruksakademiens (KSLA) anrika lokaler och ägnades åt världskongressens organisering, finansiering, värdstaden, exkursioner samt studenternas syn på kongressen med tema 2050.

IUFROs utvärderingskommitte besöker StockholmsmässanDärefter besökte utvärderingskommittén Älvsjö Gård och Stockholmsmässan där kongressen är tänkt att hållas. Älvsjö Gård är tänkt som plats för olika högnivåmöten och mottagningar medan mässhallarna kommer att inrymma salar för seminarier, workshops, utställningar, journalister, etc.

IUFRO-delegationen kontrollerade uppgifterna i ansökan i minsta detalj, rörande finansiering, rumsfördelning, teknik, service och matutbud under kongressen.

Stockholm Stad hämtade delegationen med en minibuss till dagens sista stopp vid Stadshuset i vinterskrud. Kommunfullmäktiges ordförande tog emot för en guidad tur genom salarna, innan site visiten sammanfattades i Stadshuskällaren. Utvärderingskommittén fann Stadshuset unikt och framförde en önskan att IUFROs president bjuder in till mottagning i Stadshuset, vilket Stockholm stad stödjer.

Organisationskommittéen uppmanades att fundera på hur kongressen kan ge avtryck till stadens invånare genom publika aktiviteter. Ett förslag var att plantera träd i staden, ett annat att involvera skolbarn genom projektet Skogen i skolan.

Delegationen hade tidigare besökt Paris, och efter Stockholm stod Moskva på tur. Det är dessa tre värdstäder som det står mellan. Beslutet fattas i september under IUFROs styrelsemöte i Oregon.