Examensarbeten värda att delas

Publicerad: 17 april 2018

Partnerskap Alnarp stöder examensarbeten som utförs av studenter i samarbete med våra medlemmar. Medel kan sökas för exempelvis försök, analyser eller resor i samband med examensarbeten. Nedan följer exempel på examensarbeten som Partnerskap Alnarp har finansierat de senaste månaderna.

Teffgräs som grovfoder till häst

Examensarbete inom lantbruksvetenskap, av Jenny Stjärnerud.
Handledare: Anders Herlin

I detta försök har teff (Eragrostis tef) studerats som grovfoder till häst. Prov på grönmassan togs i fält samma dag som försöksvärden för odlingsförsöket skördade grödan. Proverna analyserades sedan för torrsubstanshalt och näringsinnehåll. Uppskattad avkastning av teff blev efter beräkningar från grönmassan i medel 4731 (stdavv 1628,4) kg torrsubstans per hektar. Teffhösilaget användes sedan i ett utfodringsförsök där hästarnas frivilliga konsumtion och smältbarhet av teff undersöktes.

Hybridaspens utveckling på skogsmark

- En studie av bestånd planterade efter stormen Gudrun
Examensarbete i skogshushållning ingående i jägmästarprogrammet, av Elin Anander.
Handledare: Pelle Gemmel, Ann Öhlin och Henrik Böhlenius

Syftet med detta arbete är att bidra med en ökad erfarenhet om hybridaspens utveckling på skogsmark. Majoriteten av den forskning som ligger till grund för hybridaspens produktionspotential är baserade på odlingar gjorda på tidigare jordbruksmark, vilket innebär att underlaget som bekräftar potentialen på skogsmark är bristfällig. I studien ingick en inventering av totalt 23 bestånd som efter stormen Gudrun 2005 återbeskogats med hybridasp. Arbetet inkluderar även en översiktlig resultatredovisning av den tidigare studien samt rekommendationer till de markägare som funderar på att plantera hybridasp på skogsmark.

Läs hela arbetet

Sandbås för mjölkkor i Sverige – Vilka är böndernas erfarenheter?

Examensarbete för lantmästarprogrammet inom lantbruksvetenskap, av Marie Arvidsson & Stefan Åkerlund.
Handledare: Christer Bergsten, SLU och Erika Nyström, Rådgivarna i Sjuhärad

Målet med detta arbete var att ta fram ett underlag baserat på svenska förhållanden som kan användas för rådgivning vid nybyggnation eller ombyggnation till sandbås för mjölkkor. Frågeställningarna var vilka för- och nackdelar som finns med sandbås till mjölkkor samt hur kostnadsbilden ser ut för sand som strömaterial i bås, avseende sandförbrukning och skötseltid.

Läs hela arbetet

Svenska klövvårdares attityder till behandling av allvarliga klövhornsskador samt behandlingsresultat

– Intervjuer och statistik från klövhälsoregistret med inriktning på utslagsrisk vid olika behandlingsalternativ
Examensarbete inom Lantbruksvetenskap , av Sanna Andersson & Ida Truedsson.
Handledare: Christer Bergsten

Dålig klövhälsa är ett av de vanligaste problemen inom mjölkproduktionen och klövsulesår är den klövsjukdom som kostar mest. Trots detta är den vetenskapliga dokumentationen kring vilken som är den bästa behandlingen av klövhornsskador (t.ex. klövsulesår och sår/böld i vita linjen) sparsam. Syftet med det här arbetet var att öka kunskapen kring klövhornsskador och dess behandlingsmöjligheter.

Läs hela arbetet

Halmsilage – Kan ensilerad halmstubb med vallinsådd fungera som foder till dikor?

Examensarbete inom växtbiologi, av Fredrik Kvist.
Handledare: Sven-Erik Svensson, Madeleine Magnusson

Det som har undersökts i denna studie är om ett halmsilage (ensilerad höstvetestubb med en insådd vall som bottengröda) innehåller tillräckligt med näring för att tillgodose en lågdräktig dikos behov. Halmsilaget består av en hög höstvetestubb (ca 30 cm hög) tillsammans med två olika vallinsådder som är etablerade som bottengrödor i höstvetet. Vallblandningar som användes i studien var lusern i ”renbestånd” och en vallblandning med baljväxter tillsammans med olika gräs.

Läs hela arbetet

Läkning av sockerbetor i fält efter frost

– En fallstudie på Hviderup 2016
Examensarbete för lantmästarprogrammet inom lantbruksvetenskap, av Anders Mårtensson.
Handledare: Sven-Erik Svensson, SLU och Joakim Ekelöf, Nordic Beet Research Foundation, Borgeby

Detta examensarbete har gått ut på att undersöka om sockerbetor i ett fält kan läka under de omständigheter som rådde under november och december 2016. Sockerbetorna skördades vid sex olika tillfällen, hälften av dem lagrades medan övriga direkt levererades till Örtofta sockerbruk för analys. De lagrade betorna förvarades i provlådor i en maskinhall för att sedan analyseras strax innan sockerbruket stängde.