Nätverkande i Kazakstan för forskning kring matkvalitet

Publicerad: 31 maj 2018

Under april 2018 besökte SLU: s samverkanslektor i matens kvalitet från institutionen för molekylära vetenskaper, Galia Zamaratskaia ,Baitursynov’s Kostanay State University i Kazakstan. Syftet var att vidareutveckla samarbete med forskare inom husdjurs- och livsmedelsvetenskap.

Förbättrad näringskvalitet på bakverk

Kostanay State University är ett av de bäst rankade lärosätena i Kazakstan. Institutionen för molekylära vetenskaper på SLU och Kostanay State University har redan samarbete inom utbildning och planerar nu att samarbeta även inom forskning.

Galia träffade de ledande forskarna vid fakulteten "Agronomy and Biology" för att diskutera framtida samarbetsprojekt om nya ingredienser som kan förbättra näringskvaliteten på bakverk.

Utbildning för hållbar utveckling

Galia deltog också i konferensen "Baitursynov reading - 2018; Människor:s värde i den nya industriella revolutionen". Under plenarsessionen presenterade Galia Zamaratskaia vikten av utbildning för hållbar utveckling utifrån SLU: s erfarenhet och förklarade hur aspekter av hållbar utveckling implementeras i kursen "Grundkurs - Livsmedelsagronom" vid SLU.

Efter konferensen betonade rektor vid Kostanay State University professor Khussain Valiyev vikten av samarbete inom utbildning.

– Med ökningen av moderna tekniker för global utbildning över hela världen växer möjligheterna att påverka en hållbar framtid, både nationellt och internationellt, sa professor Khussain Valiyev

Galia, Zamaratskaia, universitetslektor och samverkanslektor
Institutionen för molekylära vetenskaper, SLU