Studieresa gav ny kunskap om japansk matforskning och industri

Publicerad: 21 maj 2018

I maj 2018 besökte SLU-doktorander från forskarskolan "Focus on food and biomaterials" Japan. Syftet med besöket var att lära sig mer om livsmedelsforskning och livsmedelsindustri i Japan. Dessutom fanns tillfälle för studenterna att lära sig mer om traditionell japansk matkultur och nya trender på den japanska mat- och dryckesmarknaden.

Hasitha Priyashantha, doktorand på institutionen för molekylära vetenskaper vid SLU, var huvudorganisatör för studiebesöket.

- Det här sex-dagarsbesöket var ett jättebra tillfälle för doktorander från SLU att uppleva en annan matkultur. Dessutom var det ett tillfälle att öka kännedomen om SLU:s forskning och utbildning inom livsmedels- och biomaterialvetenskap på den internationella arenan säger Hasitha.

- Vi hade tillfälle till många intressanta diskussioner om flera livsmedels- och biomaterialrelaterade ämnen. Vi hoppas på att fortsätta undersöka möjligheter och konkretisera samarbeten mellan SLU och relevanta akademiska organisationer och företag i Japan, säger docent och samverkanslektor Galia Zamaratskaia, en av forskarskolans koordinatorer.

Studieresan financierades av forskarskolan “Focus on food and biomaterials” och SLU Future Food.

Hasitha Priyashantha, PhD
Institutionen för molekylära vetenskaper, SLU