Motståndskraftiga system för ekologisk växthusproduktion i Europa – Uppstart för nytt projekt

Publicerad: 07 maj 2018

Intensiv växthusproduktion tillåter året runt odling i alla klimatförhållanden. EUprojektet ”GreenResilient”, som lanserades den 2 april 2018, syftar till att visa potentialen av ett agroekologiskt tillvägagångssätt för ekologisk produktion i växthus i Syd‐, Central‐ och Nordeuropa.

Året‐runt produktion av högkvalitativa och välsmakande grönsaker i ouppvärmda lågenergiväxthus eller polytunnlar, med hjälp av motståndskraftiga (resilienta) och hållbara system, anpassade för lokala förutsättningar, är en utmaning. Huvudsyftet med det nya 3‐åriga GreenResilient‐projektet är därför att designa robusta agroekologiska system för odling under kontrollerade betingelser, som kan upprätthålla hög och stabil produktion med låg miljöpåverkan.

I de centrala och nordeuropeiska länderna är den stora utmaningen att producera kulturer i lågenergisystem under låga temperatur‐ och ljusförhållanden, i medelhavsländerna ligger utmaningen i att minska användningen av växtskyddsmedel (till exempel koppar). Att använda agroekologiska metoder vid ekologisk växthusproduktion utgör ett innovativt alternativ till det traditionellt intensiva systemet för ekologisk produktion. Inom projektet kommer odlingssystemen också bedömas utifrån ett hållbarhetsperspektiv, där livscykelanalys (LCA) används för att beräkna miljöpåverkan av den innnovativa och den traditionella strategin från projektets fem experimentella platser. Ett team av forskare med tvärvetenskapliga kompetenser (agronomi, agroekologi, markkemi, entomologi, växtpatologi, ogräs, mikrobiologi, nematologi) från tolv forskningscentra i åtta europeiska länder har startat ett samarbete för att nå dessa mål.

Under kick‐off mötet den 18‐20 april, 2018 i Capua, Italien, presenterade projektkoordinatorn för GreenResilient, Dr. Fabio Tittarelli från det Italienska Rådet för Jordbruksforskning och Ekonomi (CREA), tidslinjen och samspelet mellan projektaktiviteterna. Projektet är uppdelat i fem arbetspaket och under mötet i Capua planerade ledarna och deltagarna för de olika arbetspaketen det arbete som ska genomföras under projektets första år.

Projektet finansieras av CORE Organic Cofund, ett organ som är en partner till Horizon 2020 ERANet.

Fakta:

Från svensk sida deltar Professor Beatrix Alsanius och Dr. Anna Karin Rosberg vid SLU Institutionen för Biosystem och Teknologi i Alnarp som koordinerar arbetspaketet om markhälsa och funktionell diversitet.

Deltagare i projektet är

• Institute for Agricultural and Fisheries Research (ILVO), Belgien
  • Vegetable Research Centre Kruishoutem (PCG), Belgien
  • Department of Food Science, Aarhus University (AU‐FOOD), Danmark