Skogens kvinnor ska synliggöras på Wikipedia

Publicerad: 18 maj 2018

Med målet att synliggöra kvinnor inom skogsbranchen samlades igår forskare, studenter, lärare och annan personal vid fakulteten för skogsvetenskap vid SLU. Workshopen arrangerades i samarbete med Näringsdepartementet och Wikimedia.

- Det är viktigt att visa på alla sätt att kvinnorna har en plats i skogsforskning och skogsnäring. WikiGap är en del av det, säger Göran Ståhl, dekan vid Skogsfakulteten, SLU.

Evenemangets första del samlade ett hundratal anställda och studenter för att lyssna till Helene Holstein, departementsråd på Näringsdepartementet, dekan Göran Ståhl och Sara Mörtsell från Wikimedia Sverige som berättade om bakgrunden till Wikipedia och initiativet WikiGap.

-Endast 20% av biografierna på Wikipedia handlar om kvinnor och endast en av tio av de frivilliga som redigerar Wikipedia är kvinna. Med WikiGap vill vi ändra på det, berättade Sara Mörtell som också ledde workshopen.

Ett 30-tal av deltagarna fortsatte i evenemangets andra och praktiska del som leddes av en grupp volontärer från Wikimedia. 3 av 4 deltagare i den praktiska delen var kvinnor. Den praktiska aktiviteten handlade om att bidra till biografier om kvinnor inom skogsnäring och skogsforskning på Wikipedia. Gemensamt förbättrades 15 artiklar, varav 10 artiklar var helt nya på Wikipedia. Dessutom kunde arbetet komma igång med ytterligare 5 artiklar om kvinnor och arbetet med att publicera dessa på Wikipedia kommer att fortsätta.

- Jag är rätt säker på att det här var Norrland hittills största Wikipedia-skrivstuga, Sara Mörtell.

Några av de kvinnor vars biografier utökades eller skapades är Anna-Brita Malmsten, Annika Kangas, Eloise Gerry och Lisa Sennerby Forsse.