Internationell vinkonferens i Alnarp i sommar

Publicerad: 11 maj 2018

VitiNord 2018 är en internationell vinkonferens som pågår 30 juli – 3 augusti 2018. Konferensen är ett samarbete mellan Sverige och Danmark, två länder som nu aspirerar att synas på vinkartan.

VitiNord2018 konferensprogram består av  tongivande forskare, rådgivare och producenter etablerade inom de starkt växande vinregionerna i kallare och svalare område från USA, Canada, Tasmanien, Danmark, Finland, Estland, Norge och Sverige samt etablerande länder som Frankrike, Italien och Spanien.

Tidigare har konferenser ägt rum i Riga, Lettland (2006), St. Hyacynthe, Quebec (2009), Neubrandenburg, Tyskland/Szczecin, Polen (2012) och Nebraska City, Nebraska, USA (2015).

Konferensen kommer att ge stora möjligheter för konferensdeltagare att bygga nätverk och öka sin kunskap om produktion av  druvor i kallare/svalare klimat och vinifiering. Fokus ligger på hållbar produktion, resistenta sorter och förädling till mousserande viner.

Huvudtema för programdagen den 31 juli på SLU/Alnarp är vinproduktion, klimatförändringar, turism, marknadsföring, växtmaterial, vin och mat samt nya produkter.

1 augusti är det exkursion till svenska vingårdar

Huvudtema för programdagen den 2 augusti på KU/Fredriksberg är vinstilar i kallare och nordiskt klimat, analys metoder, fermentering, sensorik.

3 augusti är det exkursion till danska vingårdar

Registrering

- Early bird before 15 May

- Late registration before 20 July