Löfven & Lövin invigde Årike Fyris

Publicerad: 01 juni 2018

Naturreservatet Årike Fyris, som ligger på SLU:s marker, invigdes på torsdagen i strålande sol av statsminister Stefan Löfven (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP).

Kommunalrådet Maria Gardfjell (MP) inledde med att hälsa välkommen och påminde om att Linné redan på 1700-talet botaniserat i dessa marker längs Fyrisån. Hon framförde också ett tack till SLU som samarbetspartner.

Kommunalrådet Erik Pelling (S) erinrade om att kommunen i dagarna fattat beslut om tre nya naturreservat i komunen och om naturens betydelse för livsmiljöerna i en stad som Uppsala som expanderar i snabb takt.

Isabella Lövin – sedan 2014 hedersdoktor vid SLU – anknöt också till det historiska arvet i området, med en lång tradition av vetenskapliga studier och ett högsäte för agrar forskning. Genom att SLU fortsatt kan bruka marken i naturreservatet skyddas biologisk mångfald och viktiga naturmarker kan bevaras för forskning och utbildning.

Hon harangerade också särskilt SLU:s fastighetschef Lars Edvin Andersson för hans insatser bakom tillkomsten av naturreservatet.

Stefan Löfven påminde om att reservatet också är hemvist för ett antal hotade växt- och djurarter som genom reservatsbildningen nu får ett bättre skydd, men framhöll också Årike Fyris som en mötesplats för människor, en plats för rekreation och inte minst en plats för barn att vistas i och lära sig mer om naturen.

Och därmed fick förskolebarnen Sigrid och Erik komma fram för att tillsammans med statsråden klippa av det blågula band som markerade invigningen av Årike Fyris. Det sattes också ned en mässingsskylt vid SLU:s ångbåtsbrygga. Och snart kommer området också att bli ännu mer tillgängligt i och med att SLU och Uppsala kommun gemensamt rustar upp Vindbron för gång- och cykeltrafik.

Lars Edvin Andersson, SLU och Jan Franzen, Uppsala kommun har skött förhandlingarna inför reservatsbildningen.

Förskolebarnen Sigrid och Erik hjälper Isabella Lövin och Stefan Löfvén med bandklippningen.

Prorektor Karin Holmgren och universitetsdirektör Martin Melkersson i samspråk med statsminister Stefan Löfvén.