Följ sjösättningen av Sveriges nya forskningsfartyg i direktsändning

Publicerad: 16 juli 2018

Snart är det dags för sjösättning av SLU:s och Sveriges nya forskningsfartyg, Svea. Hittills har fartyget byggts på en slip under tak men eftersom skrovet är färdigt och det behövs mer utrymme för att få bland annat styrhytt och mast på plats kommer resten av byggnationen att göras vid kaj. Flera månader av invändigt arbete återstår ännu innan Svea blir helt färdigbyggd. Tisdag 17 juli kl. 19:30 direktsänds sjösättningen.

Sjösättningen sker i fartygets längdriktning. Mycket kraft kommer att krävas för att bromsa Sveas tusen ton stålplåt som dras nedåt av tyngdkraften och strävar mot havsytan. När sjösättningen väl har inletts finns just ingen återvändo, då handlar det bara om att bromsa det nästan 70 meter långa fartygets oundvikliga rörelse lagom mycket. Eftersom vi vill ge fler möjlighet att följa händelseutvecklingen kommer vi att sända direkt från Armonvarvet i spanska Vigo där Svea byggs.

Sjösättningen är planerad att inledas 19.30, den 17 juli 2018 och vi börjar sända några minuter innan på SLU Aquas (Institutionen för akvatiska resurser) Facebooksida. Direktsändningen kommer att vara fältmässig och vi får förlita oss på mobilkamera och det lokala mobilnätet. Förhoppningsvis går både sändningen och sjösättningen enligt plan och utan alltför mycket dramatik.

Sofia Bureborn, kommunikatör
Institutionen för akvatiska resurser samt Fartygsenheten, SLU