”Förödande att estetiska ämnen inte är ett krav”

Publicerad: 09 juli 2018

SLU:s rektor Peter Högberg är en av undertecknarna av en debattartikel i Svenska Dagbladet angående riksdagens beslut att estetiska ämnen inte längre ska vara obligatoriska i gymnasiet.

Riksdagen fattade beslutet att estetiska ämnen inte längre ska vara ett av åtta obligatoriska ämnen den 19 juni.

"Det är med stor sorg och oro vi ser hur förhoppningarna om alla ungdomars rätt till konstnärliga uttryck, kunskap och bildning i och genom estetiska värden, nu grusas", skriver 35 högskolerektorer på SvD Debatt. En av undertecknarna är SLU:s rektor Peter Högberg.

Enligt rektorerna är beslutet förödande, bland annat på grund av att det:

• innebär att barn och unga inte får möjlighet att utvecklas genom estetiska lärprocesser och reflektera kring skapande
  • reducerar möjligheterna för unga människor att få en allsidig bildning och förmåga att arbeta med olika uttrycksformer

Läs debattartikeln här