Astrid Taylor läsårets docentföreläsare vid NJ-fakulteten

Publicerad: 15 augusti 2018

Docentnämndens pris till Årets docentföreläsare läsåret 2017/2018 har tilldelats Astrid Taylor.

Astrid Taylor är forskare vid institutionen för ekologi.

Hon ansökte om att bli docent inom forskarutbildningsämnet "Biologi med inriktning ekologi". Hennes docentföreläsning hade rubriken: The role of earthworms in sustainable agriculture.

Läs sammanfattning av den prisbelönta föreläsningen här.

Ordförande i docentnämnden vid fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap (NJ), Sara Hallin, säger:

I samband med docentnämndens sammanträde den 4 maj utsågs efter diskussion inom nämnden och i samråd med dekan och prodekan Astrid Taylor till läsårets docentföreläsare. Vi fångades direkt av Astrids föreläsning och hon fick oss alla att förstå hur oersättliga daggmaskar är för att åkermarken ska fungera.

Fakta:

Priset till Årets docentföreläsare vid fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap (NJ) delades ut första gången för läsåret 2015/2016 då Giulia Vico mottog priset.

Carl Brunius utsågs till läsårets docentföreläsare 2016/2017.

Priset instiftades för att synliggöra fakultetens docenter i allmänhet och särskilt uppmärksamma den som docentnämnden tycker gav läsårets bästa docentföreläsning.

Docentantagningen är en viktig kvalitetsstämpel på fakultetens huvudhandledare, som utbildar nästa generations forskare.